– når de mindste mister
Hvert år rammes et stort antal børn af sorg eller oplever svære udfordringer i familien, der påvirker deres livsmod. Sorg og livsmod er et undervisningsprojekt, der med udgangspunkt i to små tegnefilm giver eleverne forståelse og redskaber til at komme en sørgende ven i møde.
Fabel tegnefilm som udgangspunkt
Den lærerstyrede samtale i klassen sker med afsæt i fabel-tegnefilmen ”Maja har mistet sin far”. Gennem den opfølgende samtale i klassen guides eleverne til at sætte ord på de svære følelser og nå frem til større forståelse af, hvad sorg og livsmod er. Hvad sker der typisk med ens humør og energi, når man er i sorg? Hvordan føles det? Og hvordan kan man tage sorgen alvorligt, uden det bliver for tungt og ubærligt.
Kirkebesøg
På besøget i den lokale kirke skal eleverne arbejde med begreberne sorg, håb og trøst. Efter kirkebesøget bredes sorgbegrebet ud. Her skal eleverne arbejde med sorg i forbindelse med skilsmisse og se filmen ”Williams forældre er blevet skilt”. Som afslutning på projektet skal eleverne forestille sig, hvordan Maja og William har det et år senere.
Ordblomsten
Ordblomsten, som ses på forsiden og på denne side, er et gennemgående element i projektet. Hver fase afsluttes med en opsamling i klassen. Vigtige eller nye ord skrives på et blad. Bladet/bladene sættes på en plakat, som hænger i klassen, så blomsten til sidst står med mange blade. Som afslutning på projektet laver eleverne en skriveøvelse eller et lille teaterstykke om, hvordan hovedpersonerne i de to små tegnefilm har det året efter, sorgen ramte dem.