En undersøgelse af betydningsfulde steder og genstande
Jerusalem er en fascinerende, men også ufattelig by. Ufattelig, fordi man aldrig helt forstår, hvad det er der foregår dernede – hverken når man hører om byen i de bibelske fortællinger eller i TV-avisen. Jerusalem har altid været en by i kamp. Man kæmper af mange grunde, men især kan man ikke blive enige om, hvad der er helligt – og hvem det hellige tilhører. Men: hvad betyder det egentlig, at noget er helligt?

Hvad betyder det egentligt, at noget er helligt?
Har alle mennesker noget, de betragter som helligt? Hvordan forholder man sig til det, der er helligt for andre, men ikke for en selv? Disse og andre spørgsmål skal eleverne arbejde med i projektet. De hellige steder i Jerusalem præsenteres gennem elevartikler og små videoer. Men eleverne inviteres også til at reflektere over andre hellige steder, som de har kendskab til både i Mellemøsten såvel som i resten af verden.

Klassen besøger deres lokale kirke med en ”hellighedsmåler”
I kirken vurderer de forskellige steder og genstande. Afslutningsvis skal eleverne producere deres egne små film om et sted eller en genstand, der er særlig betydningsfuldt – eller endda helligt – for dem. Projektet lægger op til et samarbejde med musikfaget. Her er spørgsmålet: Hvordan kan musikken medvirke til at samle mennesker på tværs af religion og kultur, når det hellige skiller? Konkret arbejdes der med et musikstykke, som mikser jødisk, arabisk og dansk musiktradition.

Tilmelding

Felter med * er obligatoriske