I de danske kirker er klokken ofte den ældste brugsgenstand. Klokkeringning er en del af dansk kulturarv, og den er i nyere tid blevet udvidet med klokkespil, som f.eks. i Vor Frue Kirke i Kalundborg.
Et tværfagligt undervisningsforløb
”Hvem ringer klokkerne for” er et kort tværfagligt undervisningsforløb om klokker før, under og efter reformationen. I første del lærer eleverne om klokkeringningens historie i Danmark:
• Hvad betyder de forskellige klokkeslag, og ringer man stadig med klokken ved fare for radioaktiv stråling?
• Hvad vil det sige at ”kime” med kirkeklokkerne, og hvornår må man det?
• Hvad ændrede man i klokkeringningen ved reformationen, og er det rigtigt, at halvdelen af klokkerne i DK blev støbt om til kugler og kanoner?
• Hvordan opstod traditionen med at spille melodier på klokkespillet, og hvordan bliver den brugt i dag?
Rundvisning i klokkespillet i Vor Frue Kirke
I forløbets anden del introduceres eleverne til de nyere klokkespil og arbejder med to udvalgte melodier/sange, hvis komposition de lærer at kende. Den afsluttende rundvisning i klokkespillet i Vor Frue Kirke starter og slutter med, at eleverne hører de melodier, som de har arbejdet med, transskriberet til klokkespillet.
[notification type=”notification_info” ]Materialet indeholder
• Lærervejledning inkl. noder til de to melodier/ sange
• Lydfil med melodierne i original besætning
• Kirkebesøg v. organist Christian Fogh Hauskov
• Elevhæfter i klassesæt[/notification]