Kenneth Bøgh Andersen er en dansk børne- og ungdomsforfatter, som siden 2007 har arbejdet fuldtid som forfatter. ”Djævelens lærling” er det første bind i Kenneths serie ”Den store djævlekrig”. I serien følger vi Filip Engell, som virkelig er en god dreng. Filip lyver ikke, han er altid høflig, hjælpsom og flittig.

I projektet arbejder eleverne først danskfagligt med seriens første bind ”Djævelens lærling”.

Den gode dreng Filip bliver Djævelens lærling

Fortællingens etiske grundtema sættes i spil, da drengen Filip i begyndelsen af fortællingen bliver skubbet ud foran en bil af skolens bølle og dør.

Nu står Filip pludselig foran helvedes port. Og det viser sig, at den gode og artige Filip er blevet hentet til helvede af Djævelen selv, fordi han er blevet syg og har brug for en efterfølger. I fortællingens videre forløb udfordres læserne nu til at tage stilling til, hvad der er godt og ondt i Filips nye job som Djævelens lærling.

Hvordan virker tilgivelse i praksis?

Eleverne skal i anden del af forløbet arbejde med etik og moral med fokus på begreberne godt og ondt. Det sker ved, at eleverne introduceres til to historiske begivenheder, hvor befolkningsgrupper gennem længere tid har været i konflikt og skadet hinanden indbyrdes. Eleverne præsenteres her for begrebet tilgivelse og lærer, hvordan tilgivelsens proces i de to tilfælde har foregået rent praktisk.

Eleverne arbejder med deres etiske holdninger via forløbets dilemmaspil

Som afslutning på forløbet introduceres eleverne til forløbets dilemmaspil, hvorefter de bliver udfordret til at sætte deres egne etiske holdninger i spil. Spillet er bygget op, så eleverne bliver sat til at tænke og reflektere over romanens centrale etiske grundspørgsmål. F.eks.:

● Hvordan kan man vide, at noget er godt, hvis modsætningen ”ondt” ikke findes?

● Hvad betyder tilgivelse, og hvordan fungerer tilgivelse i praksis?

Kort beskrivelse af projektets indhold fordelt på fag:

Dansk: Eleverne læser udvalgte dele af bogen og arbejder danskfagligt med Kenneth Bøgh Andersens brug af djævelfiguren i fortællingens intertekstuelle opbygning.

Historie: Eleverne præsenteres for Sandhedskommissionen, Truth and Reconciliation Commission of South Africa, der arbejdede i perioden 1995-2001 med at skabe forsoning mellem sorte og hvide i Sydafrika.

Kristendomskundskab: Eleverne introdu- ceres til romanens referencefortællinger om Djævelen i Det Gamle og Det Nye Testamente og undersøger, hvilke bibelske fortællinger forfatteren bruger til at skabe fortællingens Djævel med. Eleverne arbejder med egne etiske holdninger via forløbets dilemmaspil.

Tilmelding

"*" indicates required fields

Hidden
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.