I dette forløb til mellemtrinnet bliver eleverne introduceret til H.C. Andersens selvbiografier og lærer, hvordan han løbende digtede sin livshistorie. Han skrev på en måde, så hans liv kom til at fremstå meningsfyldt og med ham som den guds benådede hovedperson og helt.

Selv kalder han sin selvbiografi for ”Mit Livs Eventyr” og indleder sine erindringer således: ”Mit liv er et smukt eventyr, så rigt og lyksaligt.”

”Lykkens smed”

I første del af forløbet arbejder eleverne med afsnittet ”Lykkens smed” i Bjarne Nielsen Brovsts H.C. Andersen biografi, der dækker hans første store livseventyr, da han som 14-årig rejser alene til København for at starte en karriere på Det Kongelige Teater.

På opdagelse i dit og andres livseventyr

H.C. Andersen var vild med at læse bøger, og bl.a. fik han som dreng læst en del bøger om berømte mænd, der var rejst ud i verden for at gøre en forskel.

”Jeg læste en hel mængde biografier om mænd, som gjorde et forunderligt indtryk på mig. Det vakte min fantasi for det eventyrlige ved livet. Jeg tænkte mig livet selv som et eventyr og glædede mig til, at jeg også engang skulle optræde som helt i det.”

Ti livseventyr

I forløbets anden del arbejder eleverne med ti udvalgte fortællinger om mennesker, der ikke opgav håbet når de mødte store udfordringer. Efter en introduktion skal eleverne arbejde parvis med en af de ti personers livseventyr, som de skal sammenskrive og genfortælle for klassen ledsaget af en PowerPoint præsentation.

Dit livs eventyr

Som afslutning på projektet skal eleverne finde en svær situation eller periode i deres liv, som de skal skrive om. Eleverne skal til sidst i opgaven komme med deres personlige vurdering af, hvordan familie, venner og troen på, at det ville lykkes, var medvirkede til at få dem igennem udfordringerne og ud på den anden side. Eleverne opfordres til at dele deres eventyr med klassen til fælles inspiration.

Kort beskrivelse af projektets indhold fordelt på fag:

Dansk: Eleverne arbejder med dagbogsgenren relateret til H.C. Andersens måde at skrive sine selvbiografier. Eleverne arbejder med skriftlig og mundtlig fremstilling via deres PowerPoint præsentationer af berømte menneskers livseventyr.

Kristendomskundskab: Eleverne arbejder med fem udvalgte fortællinger fra Det Nye Testamente, hvor de skal arbejde sammen parvis og komme med et bud på, hvilke lag, der ligger mellem fortællingernes begivenheder og den form, de nu har i teksterne i vores Bibel. Klassen kan også booke et foredrag om Bibelens tekster og deres tilblivelseshistorie, varighed 45 min, som afholdes på skolen.

Daniel Rye – et af forløbets ti livseventyr

Den unge danske fotograf Daniel Rye rejste i 2013 til Syrien for at dokumen- tere hverdagslivet i det krigsramte land. Daniel var sammen med sin lokale guide Aya og sin chauffør, da han blev taget til fange og kastet ned i en kælder uden sine briller og personlige ting, men med bind for øjnene og håndjern på.

Gidseltagerne troede angiveligt ikke på hans historie om, at han bare ville ind og fotografere hverdagen i byen.

I 13 måneder blev han holdt fanget hos terrororganisationen Islamisk Stat i Syrien. Daniels historie giver et sjældent indblik i, hvordan mennesker på trods af modgang og fangenskab alligevel kan skabe venskaber og bevare håbet under håbløse forhold. Men den indeholder også værdifulde sidefortællinger om, hvordan Daniels familie hjemme i Danmark klarede at håndtere uvisheden og var med til at få ham løsladt.

Tilmelding

"*" indicates required fields

Hidden
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.