– lær om sport og handicap

I projektet lærer eleverne, hvordan sport er med til at skabe håb, venskaber og livsglæde for børn med et handicap verden over.

Projektet er skræddersyet til at begynde skoleåret med og klæder eleverne på til at følge de danske deltagere ved De Paralympiske Lege i Tokyo den august til 5. september 2021. Den danske trup består af i alt 44 deltagere i 12 forskellige idrætter, bl.a. atletik, ridning, bordtennis og kørestolsrugby. Eleverne møder tre danske børn med et handicap og lærer, hvordan sporten er med til at skabe livskvalitet og venskaber i dagligdagen.

Sæt parasport på skemaet med Parasport Danmark

Forløbet begynder med en introduktion om de olympiske leges historie og en præsentation af Parasport Danmark og de 44 danske deltagere ved De Paralympiske Lege i Tokyo. Og så er det tid til at eleverne selv prøver kræfter med nogen af de paralympiske discipliner! I har mulighed for at få besøg af en idrætsudøver, der selv dyrker parasport og skal prøve kræfter med forskellige discipliner på skolen.
Parasport er sjovt, og mange af idrætterne kan man sagtens prøve, selv om man ikke har et handicap. Det kan give sjove oplevelser, værdifuld indsigt og anledning til gode snakke om, hvad det betyder at have et handicap. Hvor hurtigt kan man egentlig køre i en sportskørestol, og hvad sker der, når man tackler hinanden? Og hvor modig er man, når man skal forsvare et mål uden at kunne se, og der kommer en tung bold i høj fart susende mod en? Underviserne
er tidligere eller nuværende idrætsudøvere med et handicap, som fortæller en personlig historie om, hvad parasporten betyder for dem.

Perspektivering – Med DHF på redningsaktion i Uganda

I den anden del af forløbet ”rejser” eleverne med Dansk Handicapforbund til Uganda og finder ud
af, at den største gruppe børn, der lever uden skole- og fritidstilbudi verden, er børn med et handicap. Ofte bliver familier med et handicappet barn udskammet af landsbyen, fordi man opfatter det som en straf fra guderne og et problem for landsbyen. Derfor gemmer forældrene ofte børn med et handicap væk og børnene kommer derfor
sjældent i skole og kan derfor ikke få uddannelse og klare sig selv som voksne.

Det har Dansk Handicapforbund gjort noget ved. I over 20 år har de arbejdet for at sikre mennesker
med et handicap skolegang og uddannelse. Eleverne lærer om vigtigheden af, at man samtidig med hjælpen også påvirker de lokale og nationale myndigheder til at ændre opfattelse om det at have et handicap. Eleverne møder bl.a. pigen Pretty, der ikke måtte komme i skole for sin far og Judith, der trådte på en landmine, da familien flygtede fra the Lord Resistance Army, der angreb deres landsby.

Som afslutning på forløbet præsenteres klassen for en bredere definition af begrebet ”handicap”, og
eleverne får til opgave at finde ud af hvem, der repræsenterer de handicappede i skolens elevråd
og hvordan de selv kan være med til at gøre en forskel for børn med et handicap i DK.

Tilmelding

"*" indicates required fields

Hidden
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.