“Der har aldrig været et år som 1968”
Sådan skriver Ebbe Kløvedal Reich i efterskriftet til Mark Kurlanskys bog ”1968 —Året der rystede verden”. Men var 1968 nu også så afgørende et år i verdenshistorien? Hvilke begivenheder var med til at skabe blivende forandringer i samfundet og hvilke var bare udtryk for en midlertidig tendens? Hvem skabte et bedre samfund og hvad viste sig at være en uholdbar utopi?
Perspektivering af året med udgangspunkt i stort kildemateriale
I undervisningsforløbet skal eleverne arbejde gruppevis med begivenhederne i 1968 og udarbejde en præsentation, der formidler deres bud på hvad der fik betydning for eftertidens samfund. Eleverne skal forholde sig til et stort varieret kildemateriale, der er samlet på undervisningsmaterialets hjemmeside i form af tekster, videoklip og musikfiler.
Livsværdier og livsformer
I opgavens sidste del, skal eleverne komme med deres bud på sammenhængen mellem tidens livsværdier og de heraf følgende nye livsformer, som kendetegner peri – oden. De færdige præsentationer vises og diskuteres i klassen som afslutning på forløbet.
Teaterforestillingen 68
I forlængelse af forløbet er det muligt at tilmelde sig musik-teater forestillingen ’68’ på Det Kgl. Teater, som giver et bud på en kreativ collage fra 1968 fyldt med ikoniske sange og tekster. Forestillingen er gratis og det er først til mølle princippet, da vi kun har et begrænset antal pladser. Tilmelding via undervisningsmaterialets opslag på vores hjemmeside www.skks.dk.
[notification type=”notification_info” ]Materialet indeholder
• Lærervejledning
• Hjemmeside
• Teaterbesøg[/notification]