
Klassetrin
7. -9. klasse
Fag
Dansk, historie, geografi, sløjd
Periode
Januar – juni.
Materialet indeholder:
- Lærervejledning med opgave kopiark
- Klassesæt med bogen ”Hvad svarer du ….?”
- Projekternes hjemmesider med info, billeder og videoer
- Besøg i klassen af ambassadør fra projekterne
- Klassesæt med fuglehuse som byggesæt
– FN´s verdensmålsprojekt
I dette projekt lærer eleverne om FN´s verdensmålsprojekt og møder to danske ildsjæle, som selv har forsøgt at redde nogen af de svageste børn, dem, der der omtales i verdensmålene som ”left behind”.
Fra karriere i København til Kolkattas slum
Den første ildsjæl de møder er Lisbeth Johansen, der forlod en lovende karriere i hotelbranchen for at rejse til slummen i Indien og hjælpe gadebørn ud af ekstrem fattigdom. I dag driver hun organisationen LittleBig Help, der med over 70 ansatte arbejder for at hjælpe børn og kvinder ud af livet i slummen. *Eleverne læser Lisbeths egen fortælling om turen til Indien i bogen ”Hvad svarer du, når livet kalder?” og lærer om de benspænd og udfordringer der er indbygget i indisk kultur og religion i forhold til at give hjælp til de fattige.
Fuglehuse i Danmark bliver til landsbyer i Burundi
Den anden ildsjæl eleverne møder er Thorkild, der valgte at bruge al sin fritid på at hjælpe flygtninge i Burundi, da han stoppede med at sejle som kaptajn på Sorebæltsfærgerne. I dag driver han organisationen ”Byg1by” sammen med sin hustru Kristine. Og Byg1by er en af de eneste danske ngo´er der hjælper med at genhuse flygtninge i Burundi, efter at landet sidste år krævede at nødhjælpsorganisationerne kun skulle ansatte medarbejdere fra landet selv.
Meget tidligt i projektet fik Thorkild den idé at fundraise penge til Burundi ved at få danskere til at bygge og designe fuglehuse i Danmark og lade overskuddet gå til at bygge bæredygtige landsbyer til Burundis mange flygtninge. Eleverne inviteres til at være med til at lave fuglehuse i slutningen af forløbet.
Eleverne udvikler deres egne nødhjælpsprojekter
Til sidst i projektet skal eleverne gruppevis udarbejde et forslag til et nødhjælpsprojekt som skal hjælpe en udvalgt gruppe ”left behind” i et af de to beskrevne lande. Grupperne laver også en præsentation af deres projekter og præsenterer dem til sidst for klassen. Der holdes afstemning om hvilket projekt eleverne tror vil fungere bedst i virkelighedens verden.
Tilmelding
"*" indicates required fields