“KÆRLIG HILSEN H.C. ANDERSEN” – Med H.C. Andersen på SoMe

Tidligere Projekter

Projektfakta

Klassetrin: 7.- 10. klasse
Periode: Oktober – november
Antal lektioner: 6-12
Fag: Dansk og kristendomskundskab
Materialet indeholder: Lærervejledning, klassesæt med H.C. Andersen tekster, klassesæt med teaterstykket ”Kærlig hilsen H.C. Andersen” af Lars Bom, adgang til hjemmeside med bl.a. lydfiler til de 12 H.C. Andersen sange samt supplerende materiale.

H.C. ANDERSEN – en sårbar person på medierne

H.C. Andersen på SoMe er et tværfagligt undervisningsmateriale til udskolingen, hvor H.C. Andersen bruges til at spejle elevernes praksis på de sociale medier. Med udgangspunkt i H.C. Andersens egen praksis i datidens medier skabes et rum, hvor eleverne udfordres til at reflektere over deres ansvar for at være på de sociale medier på en måde, så det ikke går ud over andre.

Andersen vs. Kierkegaard på godt og ondt

Som optakt introduceres eleverne til H.C. Andersens måde at give og modtage offentlig kritik på i datidens trykte medier.

Eleverne præsenteres for en af de mest ubarmhjertige og overrumplende angreb på H.C. Andersen, som kom fra ingen anden end Søren Kierkegaard.
Eleverne arbejder med en lille tekstsamling med citater, hvor de to verdensberømtheder kommenterer hinandens udgivelser.

Denne del af forløbet afsluttes med en dialog i klassen, hvor eleverne diskuterer, hvordan man
i dag kan tage ansvar på de sociale medier, hvor negativt ladede ord og billeder kan få uoverskuelige konsekvenser for både afsender og modtager.

Kærlige hilsen H.C. Andersen – masken og spejlet

I anden del af forløbet arbejder eleverne med manuskriptet og de 12 sange fra teaterstykket ”Kærlig hilsen H.C. Andersen” skrevet af skuespiller Lars Bom. Stykket er en fængslende og rørende fortælling om H.C. Andersens udfordringer med at finde sig selv og realisere sine livsdrømme.

Stykket er en mosaik af ægte H.C. Andersen digte og citater sammensat til et musikdramatisk og intimt portræt af en verdensberømt forfatter, der i mange år kæmpede med at finde sin identitet og plads i livet.

Andersens profil på SoMe anno 2022

Til sidst skal eleverne komme med deres bud på, hvilken profil H.C. Andersen ville have på de sociale medier, hvis han levede som teenager i dag. Ville han være en verdensberømt Youtuber og have millioner af følgere på Instagram? Eller ville han være en blogger med et begrænset publikum af eventyr- nørder, der var kendt for at digte ”grønne” eventyr om, hvordan vi skal passe på naturen? Eleverne arbejder i grupper, og hvert hold laver en H.C. Andersen profil på et eller flere af de sociale medier, som de præsenterer og diskuterer i klassen til sidst.

Kort beskrivelse af projektets indhold fordelt på fag:

Dansk: Eleverne arbejder med de sociale medier som genre samt med tekstanalyse af historiske tekster fra H.C. Andersens og Søren Kierkegaards disput i det offentlige rum.

Kristendomskundskab: Eleverne arbejder med etik og digital dannelse, hvor de udfordres til at formulere konkrete regler for den gode kommunikation på de sociale medier.
I den anden del af projektet er fokus på de sociale mediers betydning for unges identitetsdannelse anno 2022. Hvad sker der med identitetsdannelsen, hvis elevernes profiler og kommunikation på de sociale medier udtrykker et urealistisk billede af, hvem de er? Forløbet arbejder målrettet med den del af folkeskolelovens formålsparagraf, der handler om elevernes alsidige dannelse.

Tilmelding

Al tilmelding foregår via vores hjemmeside. Her kan du tilmelde din klasse under beskrivelsen af hver enkelt undervisningstilbud.

Tilmelding

"*" indicates required fields

Hidden
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.