”Fordi tid er liv, og livet bor i hjertet.”
Tiden er temaet i dette undervisningsforløb, der inviterer børnene til at reflektere over tiden som livsvilkår og derfor indeholder en række filosofiske spørgsmål. Forløbets hoveddel er bygget op omkring klassens læsning af Momo og tidstyvene, en af de mest elskede børnebø- ger af Michael Ende, der også har skrevet Den Uendelige Historie.

Hvem har inddelt tiden
Forløbet indledes med en lektion om tidsregninger og tidsinddelinger, hvor eleverne lærer om forskellige tidsregninger og deres forankring i naturlige, religiøse og kulturelle forhold. Der afsluttes med, at eleverne får en oversigt over årets ferier og fridage, hvor baggrunden for hver enkelt fridag forklares.

Filosofisk refleksion
I materialet indgår et forslag til, hvordan bogen kan inddeles i afsnit med refleksions spørgsmål til hvert afsnit. Som afslutning på forløbet skal eleverne arrangere et familieråd derhjemme og tale om, hvordan de som familie planlægger og bruger tiden.

Forestilling på Det Kgl. Teater
Forløbet kan suppleres med en klasse udflugt til Det Kongelige Teater i København, hvor klassen ser Momo og tidstyvene opført som ballet med danske sangtekster.

Tilmelding

"*" indicates required fields

Hidden
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.